Gyakori kérdések

» Vajon hitelképes vagyok?

Az ügyfelek hitelezhetőségének vizsgálata bankonként változik, de mindegyiknél hitelezhetőséget kizáró feltétel ha az ügyfél vagy az adóstársa……….

  • Aktív BAR-os, (passzív báros kaphat hitelt, ha hoz fedezetet.)
  • 18 évnél fiatalabb,
  • 65 évnél idősebb,
  • Nincs munkahelye, vagy nincs igazolható rendszeres jövedelme,
  • Nincs legalább minimálbére vagy azt elérő nyugdíja, jövedelme,
  • Nem dolgozik legalább 3 vagy 6 hónapja,
  • Próbaidős,
  • Egy éven belül 3-nál több munkahelye volt,
  • Határozott idejű a munkaviszonya és még egyszer sem hosszabították
  • Nincs valahol bankszámlája legalább 2 hónapja,
  • Bankszámlája nagy összegű tartozást mutat, vagy záróegyenlege folyamatosan negatív
  • Kiegyenlítetlen közüzemi számlái vannak
  • Nincs, vagy nem lesz elegendő fedezete (pl. lakáshitelnél),
  • A fedezet értéke forgalmi értéke nem éri el a 3 millió forintot,
  • A fizetése máris túlterhelt vagy az lesz - a hiteltörlesztére fordított összeg nem haladhatja meg a nettó fizetés 50%-át (az új hitel felvétele után sem)

Ha a felsoroltak valamelyike jelenleg igaz Önre, akkor jelenleg a bankok által nem hitelezhető. De még ekkor is figyeljen oda arra, hogy ne kérjen kölcsönt uzsorásoktól, ne lépjen be meggondolatlanul un. fogyasztói csoportokba mert ezzel még súlyosabb adósságcsapdába kerülhet.


» Vajon hitelképes a vállalkozásom?

A vállalkozások hitelezhetőségének szabálya bankonként változik, de mindegyiknél hitelezhetőséget kizáró feltétel ha az vállalkozásra vagy annak tulajdonosaira igazak a következők:

  • A vállalkozásnak még nincs két TELJES lezárt pénzügyi éve. (Egy 2014-ben alakult vállalkozás csak 2017-ben lesz hitelképes!) Egyes esetekben, megfelelő fedezet biztosítása esetén ettől el lehet térni.
  • Van a tulajdonos(ok)nak a KHR-ben (BAR) nyilván tartott tartozásuk.
  • Végrehajtás, csőd vagy felszámolás alatt áll a cég.
  • A kapcsolt cégekről negatív az információ.
  • Negatív a saját tőke.
  • A saját tőke a jegyzett tőke fele alá, vagy több mint 50%-kal csökkent.
  • Kizárt tevékenységi kör a hitelezhetőség szempontjából.
  • A szokásos vállalkozási eredmény egymás utáni 2 évben negatív.
  • A szokásos vállalkozási eredmény az utolsó lezárt pénzügyi évben negatív és összege meghaladja a nettó árbevétel 7%-át.
  • Ha az árbevétel egyik évről a másikra 50%-nál nagyobb mértékben csökkent.
  • Fél éven belül többségi tulajdonosváltás következett be.
  • A cégnek lejárt köztartozása van - nem tud NAV 0-ást hozni.
  • A kezességet vállaló magánszemély(ek) szerepelnek a KHR (BAR) listában. (Figyelem: Egy kezes egy időben csak egy vállalkozás tartozásáért vállalhat kézfizető kezességet!)

Ha a felsoroltak valamelyike jelenleg igaz az Ön vállalkozására, akkor jelenleg sajnos a bankok által nem hitelezhető. De még ekkor is figyeljen oda arra, hogy ne kérjen kölcsönt uzsorásoktól, ne lépjen be meggondolatlanul un. fogyasztói csoportokba mert ezzel még súlyosabb adósságcsapdába kerülhet!


» A jövelem vizsgálat során a bankok milyen jövedelemtípusokat vesznek figyelembe?

Az adósminősítés egyik fontos eleme a jövedelemvizsgálat, hiszen a majdani adós ezekből a jövedelmeiből fogja visszafizetni a hitelét. A jövedelmeket a bank 3 csoportba osztja aszerint, hogy teljes mértékben vagy korlátozottan veszi-e figyelembe azokat, vagy teljesen figyelmen kívül hagyja. Nézzünk ezekre példákat.

Figyelembe vehető jövedelem típusok:

  • Munkaviszonyból származó jövedelem
  • Öregségi vagy rokkantsági nyugdíj
  • Életjáradék
  • Bérleti díj bevétel
  • Tiszteletdíj
  • Osztalékjövedelem
  • Kamatbevétel
  • Saját vállalkozásból származó jövedelem.

Korlátozottan figyelembe vehető jövedelmek:

  • GYES, GYED
  • GYET (főállású anyaság)
  • Családi pótlék, gyermektartási díj, eltartási díj
  • Ideiglenes jellegű özvegyi vagy rokkantsági nyugdíj

Nem elfogadható jövedelmek:

  • Árvaellátás
  • Munkanélküli vagy szociális segély
  • Árfolyamnyereség
  • Ingatlan vagy üzletrész eladásából származott bevétel illetve jövedelem
  • Vállalkozásból származó bevétel teljes összege
  • Őstermelőként szerzett bevétel.

Természetesen az egyes jövedelmek meglétét az egyes bankok által előírt módon igazolni kell!



» Mi szükséges egy hitelkérelem beadásához?

Ez az adott hitel típusátol függ. De a következőkben felsorolt dokumentumokra szinte minden esetben szükség van. A hitelkérelem elindításához ezek ALÁÍRT másolatára van szükség!

Minden hiteligénylő esetén

Személyes iratok - ügyeljen az érvényességükre!

  • személyi igazolvány
  • adókártya
  • lakcímkártya

Vállalkozóknál továbbá:

  • vállalkozói igazolvány (egyéni vállalkozóknál)
  • Társas vállalkozóknál (Bt, Kft)

             a)      Társasági szerződés

             b)      Végzés

             c)       Aláírási címpéldány

             d)      Saját névre kiállított munkáltatói igazolás

  • APEH igazolás a jövedelemről
  • APEH igazolás a tartozásmentességről

Nyugdíjasoknál:

  • nyugdíjas igazolvány
  • utolsó 3 havi nyugdíjszelvény, vagy
  • utolsó 3 havi banki kivonat a nyugdíj átutalásáról
  • nyugdíjértesítő

Alkalmazottaknál:

  • 30 napnál nem régebbi jövedelemigazolás a bank nyomtatványán
  • 1 db. 30 napnál nem régebbi kifizetett villany- vagy telefonszámla (mobiltelefon is lehet, ha számlás)
  • utolsó 2 havi folyószámla kivonat

A hitel fedezetésül szolgáló ingatlan íratai (ilyen jellegű hitel esetén) az értékbecsléshez

  • 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap
  • 90 napnál nem régebbi helyszínrajz (térképmásolat)
  • Használati megosztási megállapodás (osztatlan közös tulajdon esetén)
  • Társasházi Alapító Okirat (ha az ingatlan társasházban van)
  • Alaprajz (felépítményes ingatlan esetén)
  • ÉMI + ÉME engedély ha az ingatlan könnyűszerkezetes
  • Adásvételi szerződés (vásárlás esetén)
  • Építés/bővítés/korszerűsítés esetén költségvetés a tervezett munkákról, és - ha szükséges - az építési engedély jóváhagyott tervdokumentációja és a szakhatósági engedélyek.

_________________________________________________________________________________________

» Mi kell a vállalkozói hitelkérelem beadásához?

A VÁLLALKOZÁS IRATAI:

  • Társasági szerződés, utolsó módosítással egységes szerkezetben
  • Végzés,(szerződéshez eredeti vagy hitelesített), Társasági szerződés, stb.
  • Aláírási címpéldány (Hitelesített)
  • A tulajdonos(ok) személyes iratainak fénymásolata (személyi igazolvány, lakcímkártya, adókártya).  A fénymásolatot az igazolvány tulajdonosának alá kell írnia!
  • NAV (vol t APEH és VPOP) igazolás tartozásmentességről (*HP) (Eredeti, 30 napnál nem régebbi)
  • Helyi adó igazolás tartozásmentességről (*HP) (Eredeti, 30 napnál nem régebbi)
  • Bankinformáció a jelenlegi számlavezető és hitelező bank(ok)tól  (*HP)
  • Cégkivonat (*HP) (Eredeti, 30 napnál nem régebbi)
  • Társasági taggyűlési határozat hitel felvételéről (*HP)

 

A MŰKÖDÉS IRATAI:

  • Működési és telephely engedélyek (*HP)
  • Telephely tulajdoni lapja, bérleti szerződés (*HP)
  • Szállítási, termelői szerződések, megállapodások, megrendelések (*HP)

 

A KÖNYVVEZETÉS IRATAI:

  • Előző 2 lezárt évi mérleg, eredmény-kimutatás, kiegészítő melléklet, adóbevallás
  • Tárgyévi részletes főkönyvi kivonat (cégszerűen aláírva minden oldalon)

 

A TERVEZETT BERUHÁZÁS IRATAI:

  • Építés, felújítás esetén költségvetés, építési engedélyezési tervdokumentáció
  • Építés, felújítás esetén előzetes szakhatósági előírások, engedélyek (*HP)
  • Árajánlatok a megvásárolandó eszközökre (kivétel forgóeszköz)
  • Bérbeadó hozzájáruló nyilatkozata a bérlemény felújításához, bővítéséhez (*HP)

 

FEDEZET INGATLAN IRATAI:

  • Fedezetül szolgálót ingatlan(ok) 30 napnál nemrégebbi tulajdoni lapja
  • Tulajdonos(ok) hozzájárulása a jelzálogjog bejegyzéshez (*HP) – a bank saját formanyomtatványán
  • A fedezet ingatlanról 6 hónapon belüli ingatlan szakértői értékbecslés (*HP).  A bank csak a saját szakértője által elkészített értékelést fogadja el!!
  • Az ingatlanfedezet térképmásolata, és alaprajza (az alaprajz lehet saját kezű is)
  • Terhelt ingatlan esetén: jelzálogjogosultak hozzájáruló nyilatkozata az ingatlan további terheléséhez (*HP)
  • Terhelt ingatlan esetén hitelinformáció a hitelnyújtó részéről (*HP)
  • Az ingatlan fedezetre kötött biztosítás, csekk a biztosítási díj befizetéséről, és a biztosítás engedményezése a bankra. (a folyósításhoz szükséges)
  • Lakóingatlan esetén befogadói nyilatkozat (*HP)

 

Üzleti terv (a hitelfelvétel célja, indoklása) a hitelnyújtó által kért formátumban. (*HP)

Megjegyzés:

A kérelem beadásakor kötelező mellékleteket DŐLT BETŰVEL, VASTAGGAL SZEDVE jeleztük!

* HP = Hiánypótólható íratok (nem kötelező melléklet a kérelem beadásakor)

Egyéni vállalkozás esetén a felsoroltak közül azok kellenek, amelyek értelmezhetők!


» Ki a biztosítási alkusz?

Ki a biztosítási alkusz?

A független biztosítási alkuszok legfontosabb feladata, hogy ügyfeleik számára megtalálják a számukra optimális biztosítási módozatot. Részt vesznek a teljes biztosítási folyamatban, mivel:

  • tájékoztatást adnak a különböző módozatokról (nem csupán a díjakról, hanem a kapcsolódó kedvezmények tartalmáról és értékéről, illetve a kapcsolódó szolgáltatások várható minőségéről is)
  • megbízás esetén a teendők jó részét elvégzik,
  • az ügyintézésben a káresemény bekövetkeztekor is részt vesznek

A független biztosítási alkuszok az Ön biztosítóktól független megbízottjai, akiknek közreműködése:

  • segít elkerülni a kellemetlen meglepetéseket, és
  • nem befolyásolja a biztosítás árát.

 

Más néven: biztosítási bróker, biztosításközvetítő.

A LÉNYEG: a biztosítási alkusz a megfelelő áron a megfelelő biztosítást közvetíti és kár esetén segít az ügyintézésben



» Melyek az adósságrendezó hitel igénylésének alapfeltételei?

  • Adósságrendezés kizárólag ingatlanfedezet bevonásával, jelzálog alapon történhet!
  • Felmondott, késve, vagy egyáltalán nem fizetett hitel kiváltására nincs lehetőség! A bankok által megengedett maximális fizetési késedelem 30 nap, amely minden fizetési kötelezettségre vonatkozik!
  • Be nem fizetett NAV (APEH), közüzemi számla, bármilyen hitel-, illetve illetéktartozás szintén hitelezhetőséget kizáró ok!
  • Aktív KHR (BAR) lista bármilyen jelzáloghitel esetében hitelezhetőséget kizáró ok!
  • Adósságrendező hitelfelvétel elindításához, legalább minimálbért elérő jövedelmet kell igazolni, minimum 3 hónapja fennálló, folyamatos munkaviszonyból!
  • Passzív KHR (BAR) lista esetén kizárólag akkor kezdeményezhető a hitelkiváltás, ha a Passzív státusz már legalább 6 hónapja fenn áll!
  • A fedezeti ingatlan jelzáloghitellel, törvényileg maximum a forgalmi érték 75%-áig terhelhető!