Pályázati buktatók

A leggyakoribb pályázati buktatók – segítünk elkerülni őket!

Gondosan előkészítettük a pályázatot, szuper stratégiát alkottunk, beszereztünk minden előzetes engedélyt, szükséges iratot. Még ez sem garancia a sikerre. Sorra vesszük azokat a buktatókat, amik bármelyike kudarchoz vezethet.

 

ÍGY KÉSZÜLJÜNK NYERTES PÁLYÁZATRA

Pályázati lehetőségek tömege nyílik meg a következő hónapokban. Nem elég azonban ölbe tett kézzel várni a nekünk tetsző pályázatra, érdemes és kifizetődő időben felkészíteni a cégünket a lehetőségekre.

A pályázási folyamat során az egyik kritikus pont, amikor probléma adódhat a pályázók körének meghatározása. Vajon a kiszemelt pályázaton részt vehetünk, kkv-knak írták ki? Annak eldöntése, hogy pályázhatunk-e az adott kiírás keretében nem is mindig olyan egyszerű. Fontos például tisztában lenni azzal, hogy a megítéléskor a kapcsolt vállalkozásokat is figyelembe kell venni – győződjünk meg arról, hogy így is megfelelünk a feltételeknek!

A buktatók sorában gyakori az a probléma, hogy a kiszemelt eszköz nem szerepel támogatható tevékenységek körében. Fontos tehát, hogy pontosan nézzünk utána, az adott kiírásban mi finanszírozható. Rengeteg időt és energiát spórolhatunk meg, ha nem az elutasításkor szembesülünk vele, hogy emiatt dolgoztunk feleslegesen a pályázattal

Egy kisvállalkozásnak arra fel kell készülnie, hogy az előkészítési szakasz mellett végül a pályázatban vállaltakat végig kell vinni. Vegyük sorra, vajon tényleg van elég kapacitásunk ehhez? Ha nem áll rendelkezésre a megfelelő szakembergárda, bukhat az egész pályázati álom.

Készüljünk fel arra is, hogy a pályázatokkal vállalások járnak együtt, amelyeket a projekt során teljesítenünk kell. Például ilyen pont az elvárt árbevétel növekedés, vagy létszámtartás, -bővítés. Tehát nem csak az a kérdés, hogy finanszírozható-e az adott kiírás keretein belül az a fejlesztés, amit tervezünk, de az is, hogy képesek leszünk-e az egyéb kötelezettségeknek is eleget tenni. Ezek elmaradása is kritikus pont szokott lenni.

Érdemes szakemberrel elemezni, hogy az adott pályázat körében a székhelyünk vagy a telephelyünk alkalmas-e a projekt megvalósítására, melyik régióban van.

A felsorolt leggyakoribb buktatók sorát a rendezetlen munkaügyi kapcsolatok zárják, ezek is elgáncsolhatják a terveinket. Ebbe beletartoznak a nem bejelentett munkavállalók éppúgy, mint a nem időben fizetett munkabérek. Figyeljünk arra is, hogy ne legyen NAV tartozásunk.

A bukás hátterében sokszor olyan banális ok áll, mint valamilyen dátum eltévesztése. Lássuk, mik azok a határidők, amiken mindezek mellett könnyen elbukhatunk:

  • Előkészítési költségek esetén teljesítés napja a projekt kezdő dátumát megelőző kell, hogy legyen,
  • a projekt megvalósításával kapcsolatos szerződések dátuma a projekt kezdő és fizikai befejezés dátuma közé kell, hogy essen,
  • a projekt kezdő és záró dátumának módosítása (3 hónapot nem meghaladóan változás bejelentése, 3 hónapot meghaladóan szerződésmódosítás),
  • a szerződésmódosítás benyújtása legkésőbb a projekt fizikai záró dátumát követő 30 napon belül,
  • elszámolni kívánt számlák teljesítésének dátuma nem lehet későbbi, mint a projekt fizikai befejezésének dátuma,
  • a projekttel kapcsolatos számlák kifizetésére a fizikai zárást követő 30 napon belül van lehetőség,
  • záró elszámolás benyújtásának az utolsó számla kifizetését követő 30 napon belül kell megtörténnie.

Végül, mit tegyük, ha mégsem nyertünk?

Vizsgáljuk meg az elutasítás indokát, és körvonalazzuk, hogy milyen módosítást tudunk tenni annak érdekében, hogy nyertessé váljon a pályázat. A tapasztalat az, hogy fellebbezés benyújtására is van lehetőség, és volt már rá példa, hogy ez eredményes volt. A pályázatok rendszerint évente megjelennek, illetve ha nem, akkor pályázati tanácsadó segítségével kereshetünk egy másik felhívást.

 

A megvalósítás során felmerülő leggyakoribb problémák – készüljön rá, kerülje el!

  • az előleg nem áll rendelkezésre
  • a beszerzések – nem megfelelően történnek
  • szerződések hiánya
  • közbeszerzés hiánya
  • adótartozás
  • pénzügyi tervezés hiánya
  • szakmai megvalósítás – nem megfelelő szakembergárda
  • változások
  • indikátorok nem teljesítése
  • alátámasztó dokumentumok hiánya
  • kötelező nyilvánosság hiánya

Forrás: A Piac és Profit 2015. november 30.-án megjelent száma.